Så fungerar det

Dela

Luftballong i Stockholm flyger enligt principen ”lättare än luft”, det vill säga att ballongen är lättare än en lika stor volym av den omgivande luften. Denna princip gäller även för luftskeppet, som är en nära ”släkting” till luftballongen. Skillnaden mellan luftskepp och luftballonger är att luftskepp kan förflyttas mot vinden med hjälp av en motor – luftballonger följer endast med vinden.

Ett vanligt samlingsnamn för ballonger och luftskepp är aerostater.

Olika typer av luftballonger

När det gäller luftballong i Stockholm finns det två olika typer av aerostater:

  • Varmluftsballong
  • Gasballong

Varmluftsballong

Varmluftsballongen är den absolut vanligaste typen idag. Luften i ballongen värms upp med hjälp av en gasolbrännare som är monterad ovanför korgen. Man behöver inte elda hela tiden utan stötvis och man kan reglera hastigheten i höjdled beroende på hur mycket eller lite man eldar. För att sjunka snabbt eller för att tömma ballongen finns det en ventil i toppen av ballonghöljet som man öppnar via en lina från korgen.

Olika kapacitet

Varmluftsballongen finns i olika storlekar och former. Luftballonger i Stockhom som flyger i tävlingar, klubbar eller privat har ofta en kapacitet om 2–5 personer medan ballonger i kommersiellt syfte i allmänhet har större lastkapacitet (vissa kan ta upp till 30 personer!). I reklamsyfte kan man även specialbygga varmluftsballonger i former som djur, bilar eller andra former. Då blir det ofta en mer svårhanterlig luftballong med å andra sidan något som verkligen väcker uppmärksamhet!

Gasballong

Gasballongen var länge den vanligaste luftballongen men är idag ganska sällsynt, av både ekonomiska och praktiska skäl. Gasen man använder är helium eller vätgas och till skillnad från varmluftsballongen så är höljet inte öppet nertill utan helt omslutande. För att stiga med en gasballong kastar man ur sand och för att sjunka släpper man ut gas från en ventil i höljet.

Gasballong vanligt i tävlingar

En fördel med gasballongen är att man kan flyga mycket längre. I exempelvis den årliga tävlingen ”Coupe Gordon Bennett” flyger man vanligen med gasballong då tävlingen går ut på att flyga så långt som möjligt. De flesta jorden runt-försök har gjorts med gasballonger eller ”Roziere-ballonger”, där man använder både varmluft och gas.